De uitzondering op het provisieverbod maakt het mogelijk dat jij met voorzienbare financiƫle problemen ten aanzien van de hypotheek niet hoeft te betalen voor financieel advies. De banken willen voor jou de drempel wegnemen om in een vroeg stadium contact op te nemen met ons.
Mocht jij een langdurig en relatief grote daling van inkomsten verwachten (bijvoorbeeld door werkloosheid of echtscheiding) en deze niet zelf kunnen opvangen en waarbij binnen afzienbare termijn een betalingsachterstand op de hypotheek kan ontstaan, dan kun jij kosteloos bij ons terecht voor financieel advies. De banken vergoeden, onder bepaalde voorwaarden, advies- en/of bemiddelingswerkzaamheden die gericht zijn op het oplossen of voorkomen van een voorzienbare betalingsachterstand op de hypotheek aan ons.
Wij vinden dat een hypotheek met jou moet kunnen meebewegen. Daarbij geloven wij in de kracht van onafhankelijk advies. En zetten we, samen, alles op alles om te zorgen dat jij onbezorgd kan blijven wonen. Het huis dat jij vandaag op het oog hebt. Of het huis waar jij over 30 jaar nog steeds jouw verjaardag viert.
Met de dienst Klant in nood geven de banken invulling aan de uitzondering op het provisieverbod.
Wij kunnen, in aanmerking komen voor een vergoeding. Deze vergoeding is gehouden aan strikte voorwaarden, o.a. geldt dat:
Er sprake moet zijn van een objectief vastgestelde voorzienbare betalingsachterstand bij de klant.
Alleen advies- en bemiddelingsdiensten die betrekking hebben op het verminderen of voorkomen van een dreigende betalingsachterstand t.a.v. de hypotheek in aanmerking komen voor een vergoeding.
Jij wordt niet door de bank behandeld in het kader van een (voorzienbare) betalingsachterstand en bent het afgelopen jaar niet daarvoor in behandeling geweest.